Main Article Content

Authors

Based on an awareness-raising workshop on urban flooding in Greater La Plata, Argentina, aimed at primary school students, practical work was carried out to recognize the perceptions of the everyday landscape, in this case the surroundings of the school through which the Don Carlos stream flows. Taking as a premise that learning originates in the experiences of the learner, the context close to the educational institution has an important didactic value, which allows the understanding of the territory, and of larger-scale problems, from personal experience. The aim of the study is to identify the perceptions of risk reflected in the students' drawings of the everyday landscape, within the framework of a dialectical teaching-learning process on environmental issues. A qualitative-quantitative methodology is applied to the analysis of graphic representations. The main results refer to the identification of the most significant elements of the landscape, the differentiation between natural and artificial components, and awareness of the environment. Landscape can play an articulating role between science and children by recognizing and valuing the community's environmental knowledge.

Daniela Vanesa Rotger, Universidad de La Plata, La Plata, Argentina.

PhD in Architecture and Urbanism. Associate Researcher at the National Council for Scientific and Technical Research (CONICET), Urban and Territorial Research Center, Faculty of Architecture and Urbanism, National University of La Plata. La Plata, Argentina.

Florencia Senise, Universidad de La Plata, La Plata, Argentina.

Architect. Doctoral Fellow at the National Council for Scientific and Technical Research (CONICET), Urban and Territorial Research Center, Faculty of Architecture and Urbanism, National University of La Plata. La Plata, Argentina.

Arnheim, R. (1954). Art and Visual Perception. University of California Press.

Chambers D. (1983). Stereotypic images of the scientist: the draw-a-scientist test. Science Education, 67(2), 255-265. https://doi.org/10.1002/sce.3730670213 DOI: https://doi.org/10.1002/sce.3730670213

Consejo de Europa. (2000). Convenio del Paisaje del Consejo de Europa: modificado por el Protocolo de 2016. https://tinyurl.com/4eerc7xx

EAFIT+. (4 de marzo de 2021). ¿Por qué seguimos necesitando paisajes? [Archivo de Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=PR3b56nxSV0

Hurtado, M., Giménez, J., Cabral, M., Da Silva, M., Martínez, O., Camilión, M., Sánchez, C., Muntz, D., Gebhard, J., Forte, L., Boff, L., Crincoli, A. y Lucesoli, H. (2006). Análisis ambiental del partido de La Plata: Aportes al ordenamiento territorial. Consejo Federal de Inversiones. https://tinyurl.com/yc4srnzx

Kelly, D. (2004). Uncovering the history of children's drawing and art. Bloomsbury.

Lambert, D. y Morgan, J. (2010). Teaching Geography 11-18: A Conceptual Approach. Open University Press. https://tinyurl.com/bdetwf3s

Lowenfeld, V. y Lambert, W. (1980). Desarrollo de la capacidad creadora. Kapelusz.

Martínez, R. y Ávila, C. (2020). La noción del paisaje en el alumnado de Educación Primaria: un análisis de su representación. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 67(1), 133–151. https://doi.org/10.5565/rev/dag.539 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/dag.539

Molina, D. (2013). Turismo rural y gobernanza ambiental: conceptos divergentes en países desarrollados y países en vías de desarrollo. Turismo y sociedad, 14, 217-235. https://tinyurl.com/359xnnnt

Montoya, E. y Rojas, R. (2016). Elementos sobre la gobernanza y la gobernanza ambiental. Gestión y Ambiente, 19(2), 302-317. https://doi.org/10.15446/ga.v19n2.58768 DOI: https://doi.org/10.15446/ga.v19n2.58768

Rodríguez, F., Rodríguez, T., Armas, F. y Arce, X. (2024). Del estudio del paisaje a la educación en paisaje: investigación y formación del profesorado de educación primaria (6-12 años). Agua y Territorio: water and Landscape, (23), 193-206. https://doi.org/10.17561/at.23.7200 DOI: https://doi.org/10.17561/at.23.7200

Romanazzi, P., Canevari, T., Esnaola, F., López, M. y Retola G. (Coords.). (2019). Manual: Plan de reducción de riesgo por inundaciones en la Región de La Plata (Plan RRI La Plata - Qué hacer) Inundaciones en La Plata: Qué aprendimos y qué más debemos saber. Universidad Nacional de La Plata. https://doi.org/10.35537/10915/154617 DOI: https://doi.org/10.35537/10915/154617

Ronco, A., y López, I. (Coords.). (2017). Las inundaciones en La Plata, Berisso y Ensenada: análisis de riesgo, estrategias de intervención: Hacia la construcción de un observatorio ambiental. Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/59633

Rotger, D. (2020). Paisajes degradados e imaginarios sociales: percepciones del arroyo del Gato en la ciudad de La Plata, Argentina. Revista de Urbanismo, (42), 120-133. https://doi.org/10.5354/0717-5051.2020.5256 DOI: https://doi.org/10.5354/0717-5051.2020.52561

Rotger, D., Giusso, C. y Vallejo, N. (2025). Crisis climática, arte y paisaje. Caso: cuenca del arroyo El Pescado, Argentina. Cadernos Metrópole, 27(63), e6360247. https://tinyurl.com/5wy39nru DOI: https://doi.org/10.1590/2236-9996.2025-6360247-es

Torres, R., Domínguez, G., Van't, A., Díaz, F. y Cubillas, A. (2010). Análisis de la percepción de la exposición a riesgos ambientales para la salud, en dos poblaciones infantiles, mediante la elaboración de dibujos. Salud colectiva, 6(1), 65-81. https://tinyurl.com/55vrfcju DOI: https://doi.org/10.1590/S1851-82652010000100006

Vélez, I., Rátiva, S. y Varela, D. (2012). Cartografía social como metodología participativa y colaborativa de investigación en el territorio afrodescendiente de la cuenca alta del río Cauca. Cuadernos de geografía: revista colombiana de geografía, 21(2), 59-73. https://doi.org/10.15446/rcdg.v21n2.25774 DOI: https://doi.org/10.15446/rcdg.v21n2.25774

Widlöcher, D. (1982). Los dibujos de los niños: Bases para una interpretación psicológica. Herder.

Rotger, D. V., & Senise, F. (2025). Perception of risk in childhood. Drawing the everyday landscape as a tool for environmental education. : Case: Don Carlos stream basin, La Plata, Argentina. Entorno Geográfico, (29), e25314659. https://doi.org/10.25100/eg.v0i29.14659

Downloads

Download data is not yet available.